En estets dagbok

En estets dagbok

Om "En estets dagbok"

Detta är ett sätt för mig att få skriva det jag vill skriva, utan att behöva bry mig om huruvida folk läser det eller inte. Jag är glad för kommentarer, men det är inte nödvändigt.

#6: Don't stop me now - Queen

TopplistanPosted by Arvid Mon, July 20, 2009 02:38:32
#6: Dont stop me now - Queen

Youtube

"Tonight, I'm gonna have myself a real good time
I feel ali-li-li-live
and the world turning inside out yeah!
And floating around in ecstasy
So don't stop me now dont stop me
cause I'm having a good time having a good time

I'm a shooting star leaping through the sky
Like a tiger defying the laws of gravity
I'm a racing car passing by like lady godiva
I'm gonna go go go
Theres no stopping me"

Texten beskriver verkligen låten! Detta är en låt som det är 95% ren energi i! Det är inte alltid extrem läckert, inte "vackert", och inte stereotypt fint, men det är snabbt, det är intensivt, det är full fläkt och friska tag!

Låt oss ta det från början:

Ett lugnt intro ger intrycket av "Åh, en rockballad". Dock kommer vi 35 sekunder in i den stämningsfulla piano-sång-duon och drar igång vers två, vilket är där låten avslöjar sin sanna natur. I 160 bpm drar trummor, bas, gitarr och piano igång världens röj, och lyckas på något sätt hålla det i ytterligare knappt 3 minuter, utan att man tröttnar det minsta. Sticket vid 2:00 är enkelt, men ändå underbart! Det följs upp av ett strålande gitarrsolo (men varför inte ett pianosolo?!), och refrängen sätter sig på hjärnan som dubbelhäftande tejp! (Alltså tejpen sitter liksom inuti hjärnan, och sitter därför alltså mellan hjärnhalvorna, så att ingen del blir utan!).

Lyssnar man i refrängen, så är det dessutom trestämmigt, trots att Freddy inte sjunger. Det är ett BRA band, kan man säga!

Wikipedia:
Don't Stop Me Now
Queen

  • Comments(0)//enestetsdagbok.skarrie.se/#post52

#7: How can we be lovers if we can't be friends - Michael Bolton

TopplistanPosted by Arvid Mon, July 20, 2009 02:14:04
Ledsen för fördröjningen. Jag har lite tröttnat.. Men nu ska jag avsluta den här listan! Förhoppningsvis kommer jag kunna avsluta den i racerfart, så förhoppningsvis så kommer listan vara klart om tre-fyra dagar.

#7: How can we be lovers if we can be friends - Michael Bolton

Youtube

Vissa röster tröttnar man inte på! Dessa verkar ha samlat sig lite i toppen av den här listan, och nu börjar det verkligen bränna! Detta är verkligen en allt-i-ett-låt:

* Ballad
* Rock
* Stämsång
* Stort hår
* Läcker refräng
* (Gitarrsolo)
* Läckert break
* Läckrare tonartshöjning.

(Tja, det är väl typ allt man kan kräva av en rocklåt?)

Allt detta inpackat på bara 3:56! Det är som att stoppa en 200-grams Apelsinkrokant i en ärta! DET är en bra ärta!

Wikipedia:
How Can We Be Lovers
Michael Bolton

  • Comments(0)//enestetsdagbok.skarrie.se/#post51

Topplistan

TopplistanPosted by Arvid Sun, May 31, 2009 22:55:33
Jag orkar inte skriva mer, så jag publicerar hela listan direkt istället.

  • Comments(2)//enestetsdagbok.skarrie.se/#post44

#8: Gotta get You Into my Life

TopplistanPosted by Arvid Mon, May 18, 2009 18:20:14
#8: Gotta get You Into my Life - Earth, Wind & Fire

http://www.youtube.com/watch?v=hBBN0T5PYXY (lite konstig, och lite dålig kvalité...)

Återigen har vi en "Coolaste intro"-nominerad! Den näst intill extrema kontrasten mellan multibrasset i sekunden 0:04 är coolt! Grymt coolt! Introt fortsätter på ett grymt soft, men ändå så man vet att under dess blankpolerade fasad, ryms mer energi och livsglädje än man vanligtvis hittar i en häst.

När en låt fortsätter med ett unisont scat-o-gitarr-solo, då vet man att det kommer bli en bra låt. Resten är typ historia! Deras kläder; Mums!

Om jag skulle drunkna, skulle jag vilja göra det i stämmorna i 2:06 (till exempel)! Det är så snyggt att man typ... typ DÖR!

Måste höras! Går inte riktigt att beskriva!

Wikipedia







  • Comments(0)//enestetsdagbok.skarrie.se/#post40

#9: Spinning Wheel - Blood, Sweat & Tears

TopplistanPosted by Arvid Mon, April 27, 2009 20:22:04
#9: Spinning Wheels - Blood, Sweat & Tears

http://www.youtube.com/watch?v=qi9sLkyhhlE - Bra kvalité!

0:00-0:06 Intro. Man kan säga att detta lite sätter prägel på hela låten, men ett klimax redan i sjätte sekunden.
0:06-0:27 Vers 1. Vi går till baka till grunden, med enbart en bas och piano, som unisont spelar en lagom enkel basgång i Stand by Me-andan. Detta tillsammans med en lagom rosslig mansröst, som beskriver dom mest elementära naturvetenskapslagarna.
0:12 Koklockan kommer in, och ger sin egen lilla prägel på låten.
0:17 Trummorna kommer in som om det vore den naturligaste saken i världen, trots att övriga kompet fortfarande består av unison bas och piano, tillsammans med den alltid lika glada koklockan.
0:22 booeeeEEÄĽ! Äntligen kommer den efterlängtade trumpetsaxofontrombon-sektionen, som under
0:27-0:45 Vers 2 fortsätter sina små inpass. Korta och koncisa boeEÄ! Annars följer den någorlunda sin föregångare vers 1:s mönster.
0:45-1:18 Stick, som jag itne riktigt vet hur jag skulle beskriva. Vanligtvis hade jag nog kallat det vers, men nu kallade jag det so meventuellt hade på ett mer fördelaktigt sätt kunnats kalla refräng, för vers, vilet innebär att det som numera får kallas stick, får kallas stick. Avslutas i någonting som antagligen var astufft när låten släpptes.
1:18-1:30 Mellanspel som vid
1:23 påbörjar en triolblåstrudelutt som jag inte vet vart jag skulle hitta den om jag inte redan hittat den här. Schlager, här har ni er överman (överband?). Avslutas med nice trumgrej.
1:30-1:51 Vers 3, förutsatt att vi ska hålla oss till den ordinarie namngivningen där detta kallas vers. Fortsätter även den i sin föregångare, precis som dens respektive föregångare gjorde, (liksom även öregångaren gjorde).
1:40 För att i en sekund sammanfatta varför jag gillar den här låten.
1:51-2:00 Mellanjam.
2:00-2:37 Trumpetsolot börjar, rappt och direkt. Han lattjar på, men det som man sällan upptäcker (jag upptäckte det för första gången idag) är att även basisten verkar ha fått helt fria tyglar, som han utnyttjar itll fullo.
2:20 Gänget ville också vara med, men dom fick nogranna instruktioner att vänta ungefär tjugo sekunder...
2:38-2:57 Fjärde versen (Jag orkar inte kalla det något annat, OKEJ?!) Dom måste verkligen ha flippat när dom arrade detta. Det är tight, tungt, det är energi upp till tusen.
2:57-4:08 Det är här dom antagligen har hyrt in folk, för att höja den totala flipfaktorn. Dom börjar med att variera tugnt blås och trummor, med flöjter. Vid
3:30 tar flöjterna över, för att fortsätta vara konstiga i nästan en minut.
3:58 Skratt av, de man antar får vara bandet, för att avslutas med ett "Hehe, actually that wasn't so good, hehe". Sjuka människor...

Helt enkelt en himla rolig låt. Jag vet attd et finns andra variationer, men denna är helt klart bäst!

Kom ihåg! "What goes up, must come down!"

Undra om detta är det sista vi ser av Blood, Sweat & Tears...

Wikipedia


  • Comments(7)//enestetsdagbok.skarrie.se/#post33

#10 - After the Love has Gone - EW&F

TopplistanPosted by Arvid Wed, March 18, 2009 17:59:40
#10: After the Love has Gone - Earth Wind & Fire
Jag insåg att jag saknat att göra collage:)


Youtube

Earth, Wind & Fire kan dela in sitt framgångsrecept i huvudsakligen tre kategorier:

*Väldig spelglädje
*Grymma arrangemang (speciellt för blåssektionen)
*Härliga sångröster (stämsången!)

Denna låten innehåller rösterna, och det är inga dåliga röster! Den är så enkel, men samtidigt så skön! Vem kommer liksom på att när melodin går upp till ljusa E (vilket är typ samma sak som att lyfta en bil, fast med rösten...), vem mer kommer på att "Ja! Vi lägger en tersstämmma på det!!" (Det är typ som att lyfta en bil med tänderna...)

Det är en soft låt, vilket gör att det är svårt att beskriva riktigt vad det är som gör det. Jag kan avslöja att över denna (det vill säga denna exkluderad), så finns det bara en och en halv som jag räknar som soft. (Fast det är väl lite en smaksak...)

Lite grejer kan man väl ändå nämna:

0:09 En synth drillar upp och synkroniserar pianot...
0:56 Tonartsbyte! I bryggan på refrängen.
1:52 Snyggt ackord i synthen!
2:11 & 2:18 Trumpeten får komma till tals! Nice!
2:19 Vilken överstämma!
2:31 Vilken höjning! Dom lägger helt enkelt på en fjärdedel i uppgången. Genialt!
3:58-4:33 Ibland ångrar jag att jag inte lärde mig saxofon istället. Denna minuten är alltid ett sånt tillfälle!

Och nu kan man ju undra; Vilka ligger bakom den här låten? Ni borde kunna ana svaret! David Foster, Bill Champlin och Jay Graydon! Vilka killar!! Maurice White står för arrangemanget, vilket är en grym bedrift!

Jag vill även tipsa om en akustisk version, gjord av någon snubbe och (Jag vet att det blir lite kompicerat nu!) Tommy Thunderburk, annars sångare i ett band tillsammans med två av låtskrivarna (Foster och Graydon) i Airplay, STÖRT BRA BAND!

http://www.youtube.com/watch?v=46lPu2fkiYw

After the Love has Gone på Wikipedia

  • Comments(2)//enestetsdagbok.skarrie.se/#post21

Topplistan #11

TopplistanPosted by Arvid Sun, February 15, 2009 23:03:49
(Skönt att jag slipper måla alla dessa collage!)

#11: Tonight, Tonight - Bill Champlin
http://www.youtube.com/watch?v=qulOHwtBwvM

Att verka mjuk när man är tuff, det är svårt. Att få en låt att låta mjuk, trots att den är tuff, i den utsträckning Bill Champlin gör det, det är betydligt svårare! Den här låten är lite som en man, som inte riktigt får uttryck för sina känslor, utan måste hålla dem inne, tills det brister (refrängen).

Vi skulle kunna ta oss för att göra en känsloanalys;
0:00-0:16; Pianointro. En bild av en ensam man, sittandes i en trappuppgång (trots det fina vädret), väntandes.
0:16-0:46; Första versen. Självömkan (dock uppriktig!), "Varför händer detta mig!"
0:46-1:05; Början av andra versen. "Men man måste gå vidare, men hur sjutton då?"
1:05-1:18; Slutet av andra vers och brygga. "Men vad sjutton, det var inte mitt fel!" Frustrationen börjar byggas upp, och den kommer snart att behöva tömmas någon stans, innan jag börjar slå folk!
1:18-1:43; Refräng. "Palla allt!! GAh!!"
1:43-1:54; refräng-outro och mellanspel. "men jag kanske ändå borde ta och lugna ner mig lite."
1:54-2:24; Tredje vers. "Hur var det nu då? Just det, plötsligt bedrog hon mig med någon annan", och han tar en drink till, innan han slår sönder en glaskaraff i sitt köksbord (där det står två dagar gammal disk).
2:24-2:57; Återigen kommer "Paallaa!", men denna gången har han gått ut på balkongen, och råkar få syn på massa kärlekspar, där han tänker sig och sin Elise
2:57-3:11; Saxsolo. På något sätt står han nu mitt på gatan, odch det har börjat regna, varpå alla Bill&Elise hukar sig under tidningar, mot närmaste taxi.
3:11-3:29; Refräng. Samma sen sen tidigare, men nu flyger tidningsskräp runt på gatan.
3:29-3:47; Lugn versdel. Solen börjar gå upp igen, och han plockar upp en blomma från marken. Det finns fortfarande liv, och då lever hoppet!

"Okej..." Hur ska vi då sammanfatta denna låt? En härlig låt, som också är grymt snyggt sjungen! Och vem kan inte gilla typ "I lost my mind" vid 1:00, som mynnar ut i en sakta wail? Dessutom; hur sjutton pallar han refrängen efter alla höjningar?! Lyssna bara på sista vid 3:11... Vilken kille!

WP: http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Champlin

  • Comments(0)//enestetsdagbok.skarrie.se/#post1